ושט ע"ש בארט 05.03.2018

הסיכון לממאירות ולתמותה בחולים עם ושט ע״ש בארט

במחקר עוקבה גדול נבדק הסיכון לכל סוגי הסרטן וכן למחלות כרוניות אחרות בקרב אנשים עם ושט ע״ש בארט

תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)
תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)

מחקר עוקבה גדול בארה״ב מצא סיכון מוגבר פי 24 לאדנוקרצינומה של הוושט בחולים עם ושט ע״ש בארט, וסיכון מעט מוגבר לתמותה קרדיאלית ורספירטורית, אך ללא עלייה בסיכון לסרטן מעי גס, ריאות או ערמונית.

הסיכון לאדנוקרצינומה של הוושט עולה פי 10-55 באנשים עם ושט ע״ש בארט, ולכן מקובל לבצע מעקב אנדוסקופי אדוק אחר חולים אלו. פחות ידוע על הסיכון לממאירויות אחרות בקרב אנשים עם ושט ע״ש בארט. מחקר זה בדק את הסיכון לכל סוגי הסרטן וכן למחלות כרוניות אחרות בקרב עוקבה גדולה של אנשים עם ושט ע״ש בארט בארה״ב.

במחקר נכללו כל מבוטחי קייזר פרמננטה בצפון קרוליינה אשר היתה להם אבחנה של ושט ע״ש בארט בשנים 1995-2012. נתוני תחלואה הופקו מרשם חברת הביטוח לסרטן ותמותה. שאר מבוטחי חברת הביטוח היוו את קבוצת הביקורת.

נתונים סטטיסטיים: 8,929 מקרים של ושט ע״ש בארט נכללו במחקר, וסה״כ 50,147 שנות אדם במעקב. בהשוואה לקבוצת הביקורת, אנשים עם ושט ע״ש בארט היו בסיכון מוגבר פי 1.4 לסרטן מכל סוג (רווח בר סמך של 95% : 1.31-1.49).

הסיכון לאדנוקרצינומה של הוושט היה מוגבר פי 24. הסיכון לאדנוקרצינומה אמנם ירד עם שנות המעקב, אך התמותה מממאירות של הוושט נותרה ללא שינוי עם הזמן. נמצאה עלייה קלה בסיכון לסרטן קיבה בקרב אנשים עם וושט ע״ש בארט, אך לא נמצא סיכון מוגבר לסרטן מעי גס, ריאות או ערמונית.

בנוסף, אנשים עם ושט ע״ש בארט נמצאו בסיכון מוגבר למחלת לב איסכמית מחלות רספירטוריות (יחס סיכון לתמותה 1.51, רווח בר סמך של 95%: 1.29-1.75), ולמחלות דרכי העיכול (יחס סיכון לתמותה 2.20, רווח בר סמך של 95%: 1.75-2.75)

סיכום: ממצאי מחקר זה מאששים את הידוע לגבי הסיכון לאדנוקרצינומה של הוושט בקרב אנשים עם ושט ע״ש בארט, אך מחקר זה מעיד גם על סיכון מוגבר לתחלואה ותמותה לבבית וריאתית, ללא סיכון מוגבר לממאירות מחוץ לוושט ולקיבה.

מקור:

Cancer incidence and mortality risks in a large US Barrett's oesophagus cohort
Michael B Cook, et al. Gut. 2018 Mar;67(3):418-529.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  ושט ע״ש בארט,  אדנוקרצינומה של הוושט,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו